1

ارائه مشوق‌های بیمه‌ای برای اجرای طرح نسخه الکترونیک

 دکتر فرهاد خدایی معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با روابط عمومی انجمن داروسازان تهران؛ در خصوص حذف دفترچه کاغذی از چرخه‌ی درمان گفت: از ابتدای اسفند ماه سال 1399 طرح حذف تدریجی دفترچه‌های درمانی از چرخه‌ی درمان و نسخه نویسی و نسخه پیچی به روش الکترونیک اجرا شد.

معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، با بیان اینکه اجرای طرح نسخه الکترونیک یک تکلیف قانونی است، اظهارداشت: طرح نسخه الکترونیک در قانون پنجم و ششم توسعه و در قانون بودجه سالیانه تاکید و همچنین به تصویب ریاست جمهور هم رسیده بود به همین دلیل می‌توان گفت اجرای نسخه الکترونیک یک تکلیف قانونی است.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح نسخه نویسی الکترونیک، طرح نسخه پیچی الکترونیک هم از دیگر طرح‌های قابل اجرا در اسفند ماه سال جاری بوده است.  دکتر خدایی عنوان کرد: دفترچه‌های کاغذی که در حال حاضر در دست بیمه شدگان است تنها تا زمان به پایان رسیدن برگه کاغذقابل‌استفاده است.

معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: در صورتی که پزشک به اینترنت و سامانه‌ی مکانیزه دسترسی لازم را نداشته باشد می‌تواند؛ جهت نسخه نویسی از سر نسخه‌ی خود به همراه درج تاریخ ویزیت، کد ملی و نام بیمار استفاده کند و بیمار با در دست داشتن آن دارو را دریافت کند.

این داروساز افزود: نوشتن نسخه در سربرگ تنها زمانی امکان پذیر است، که پزشک قادر به نسخه نویسی به صورت الکترونیک نباشد.

معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: در روزهای اولیه اجرای این طرح به دلیل عدم اطلاع‌رسانی برخی داروخانه اجرای این طرح را به کندی صورت گرفت، اما خوشبختانه امروزه تمام داروخانه‌های سراسر کشور که( تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی) در حال پذیرش نسخه الکترونیک هستند.

دکتر خدایی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی با انجمن داروسازان تهران مبنی بر اجرای طرح نسخه الکترونیک جلسات متعددی داشته است، اظهار داشت: پیرو جلسات سازمان با انجمن داروسازان تهران توافق‌های درستی مبنی بر پذیرش نسخه با سربرگ پزشک و ارایه دارو به بیمار در داروخانه‌ها صورت گرفت.

مشوق‌های نظام پرداخت، برای اجرای نسخه الکترونیک

وی افزود: برای نسخه‌های الکترونیک مشوق‌هایی در نظام پرداخت در نظر گرفته شده که در راستای انجام آن مطالبات می‌تواند به موقع پرداخت شود.

معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، بیان داشت: مشوق‌های سازمان به این صورت است که 30 درصد مطالبه( از آن 70 درصد) همان روز به صورت آنلاین پرداخت و مابقی حداکثر تا ماه بعد پرداخت می‌شود.

دکتر خدایی ادامه داد: داروخانه‌هایی که تا به امروز مجهز به سیسستم مکانیزه نشده‌اند و یا دارای زیر ساخت‌های لازم جهت اجرای این طرح نیستند می‌توانند با دریافت تسهیلات ویژه از سوی سازمان تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت مطالبات علی الحساب خود نسبت به خرید اقلام مورد نیاز اقدام نمایند.

این داروساز در خصوص قطعی و کندی اینترنت در جهت ثبت نسخه در سامانه، گفت: خوشبختانه امروزه در کشور قطعی و کندی اینترنت مانند سابق وجود ندارد و تنها در طول شبانه روز در برخی ساعات به تناسب استفاده، اینترنت کند می‌شود.

معاون اداره کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی، عنوان کرد: امروزه تمام داروخانه‌های تحت پوشش سازمان با همین سرعت اینترنت موجود در کشور، طرح نسخه الکترونیک را اجرا می‌کنند.

دکتر خدایی در خصوص چالش‌های پیش روی این طرح و زمانی که این طرح از بیمار جهت دریافت دارو می‌گیرد، اظهار داشت: طبق گفته‌ی انجمن داروسازان تهران اجرای این طرح زمان زیادی را از بیمار خواهد گرفت که بر این اساس، شورای عالی بیمه خدمات سلامت کشور تعرفه‌ای  در خصوص اجرای نسخ الکترونیک تصویب و به هیات دولت ارسال شد تا در صورت تایید نهایی مقامات کشوری این هزینه به داروخانه‌ها پرداخت شود.

وی تاکید کرد: براساس بازرسی‌های صورت گرفته اجرای طرح نسخ الکترونیک، رضایت بیماران را به دنبال داشت و عملکرد داروخانه‌ها هم نسبت به قبل بهتر شده بود.