1

توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها ظرف مدت ۱ الی ۲ هفته ی آینده

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در شبکه خبر اظهار داشت: از فردا در مراکز بهداشت برای گروه‌های حساس از جمله زنان باردار، بیماران مزمن و صعب‌العلاج و کادر درمان تزریق واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ظرف مدت ۱ الی ۲ هفته ی آینده هم در داروخانه ها توزیع خواهد شد.

وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با امکان سامانه ای هوشمند مشخصات گیرنده دارو در سامانه سیب ثبت می‌شود.

وی گفت: در سامانه‌های ما ورود، توزیع و عرضه دارو مشخص و حتی دریافت کننده دارو هم مشخص است.

دکتر شانه ساز افزود: هر جا ما با خروج غیر قانونی دارو آن مواجه شویم، این سامانه به ما امکان می‌دهد که بدانیم از کجا به بیرون درز کرده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از روز‌های آینده واکسن آنفلوآنزا توزیع و استفاده می‌شود.

وی افزود: مادران باردار، بیماران پیوندی، افراد مسن و کودکان جزء گروه‌های خطر هستند که باید واکسن آنفلونزا بزنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیشتر افراد پر خطر در سامانه سیب ثبت شده اند و افراد ۶۵ سال به بالا هم با کارت ملی می‌توانند واکسن دریافت کنند.

دکتر شانه ساز افزود: توزیع واکسن شروع شده است و افراد پر خطر که دو و نیم میلیون هستند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و واکسن خود را دریافت کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از هر کد ملی نمی‌شود چند بار واکسن دریافت کرد.

دکتر شانه ساز افزود: واکسن آنفلوآنزا برای هر سال تولید می‌شود و مدت انقضای این واکسن کمتر از یک سال است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: چون قیمت واکسن توزیع شده در داخل خیلی پایین‌تر از قیمت واقعی در خارج از کشور است و احتمال قاچاق وجود دارد؛ به همین دلیل سامانه‌های طراحی شده تا هر فرد بیش از یک بار نتواند واکسن دریافت کند.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واکسن آنفلوآنزا هیچ ربطی به کرونا ندارد و هیچ پژوهش و مطالعه‌ای این مقوله را تایید نمی‌کند

وی با بیان اینکه امکان تزریق چند واکسن توسط یک نفر با یک کد ملی وجود ندارد، اظهار داشتسامانه‌ی تی تک این امکان را فراهم کرده است که یک کد ملی نتواند از چند داروخانه واکسن دریافت کند.

رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه تاریخ انقضای واکسن کمتر از یکسال است، اظهار داشت: داروخانه به عنوان تنها صنفی که نظارت و کنترل درستی بر آنها است و با توجه به تاریخ انقضای کمتر از 1 سال آن، نظارت دقیقی بر عملکرد و توزیع واکسن در داروخانه ها وجود دارد.