1

“تولید” را آسان کنید

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران؛دکتر عباس کبریایی زاده رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی و غذایی ایران در خصوص اینکه کشور نیازی به واردات مکمل ندارد، تصریح کردما نیازی به واردات مکمل‌ها نداریم، خصوصاً در شرایط تحریم که محدودیت منابع ارزی داریم.

دکتر عباس کبریایی‌زاده؛ رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران،با اشاره به اهمیت نظارت بر روند تولید و عرضه مکمل در بازار کشور، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد بازار مکمل‌ها در اختیار تولید کنندگان داخلی این محصولات است.

وی ادامه داد:  امروز یک تقاضای عمومی از سازمان غذا و دارو و وزارت صمت دارم و آن هم اینکه تولید را آسان و روان کنند. چرا که امروزه تولید بسیار سخت شده و ایستگاه های تولید در کشور برای تولیدکنندگان پشیمان کننده شده است. حوزه دارو و مکمل تحت تاثیر رفتارهای نامتوازن بانک مرکزی و وزارت خانه های دولتی قرار دارد. لذا تنها تقاضای عمومی ما از سازمان ها و وزارت های مربوطه این است که تولید را آسان کنند.

وی افزود: ما معتقدیم که ۱۰۰ درصد نیاز جامعه به مکمل‌ها از طریق تولیدات داخلی قابل تأمین است، زیرا این صنعت به مرحله‌ای از رشد و توانمندی رسیده است که شرکت‌های حاضر از تمام ظرفیت‌های خود برای افزایش بهره وری و تولید استفاده می‌کنند.

سلامت مکمل‌های ورزشی تضمین شده نیست

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران گفت: مکمل‌های ورزشی بلای جان جوانان و نوجوانان هستند و هنوز نگرانیم زیرا سلامت این فرآورده‌ها، تضمین شده نیست.

مکمل‌های ورزشی بلای جان جوانان و نوجوانان

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران با بیان اینکه حوزه مصرف مکمل‌ها در گرو‌ه‌های خاص مثل اطفال، زنان، سالمندان و ورزشکاران را مورد توجه قرار داریم، گفت: مکمل‌های ورزشی بلای جان جوانان و نوجوانان هستند و هنوز نگرانیم زیرا سلامت این فرآورده‌ها تضمین شده نیست. طبق آمار‌ ۷۰ درصد افرادی که به مراکز ورزشی می‌روند از این مکمل‌ها استفاده می‌کنند و این آمار تکان دهنده است.. باید تولید را افزایش دهیم و واردات از مبادی درست و معتبر صورت گیرد تا مطمئن باشیم این فرآورده‌ها به آلاینده‌های آسیب رسان به سلامت آلوده نیستند.

وی افزود: سال‌های سال بود که حتی موارد اولیه مکمل‌ها و فرآورده‌های خون‌ساز را از کشورهایی، چون امارات متحده عربی وارد می‌کردیم، اما امروز این دسته از فرآورده‌ها بر اساس فرمول‌های های تک دنیا در ایران تولید می‌شود.

دکتر کبریایی زاده ادامه داد: در این همایش‌ها بخش آموزش را اضافه کردیم. به طور متوسط با همکاری سندیکای فرآورده‌های دارویی هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ کارگاه آموزشی برای مسولان فنی و… برگزار می‌کنیم. همچنین فضای پژوهشی را به مراکز تحقیقاتی اضافه کردیم و کار‌های پژوهشی خوبی در حوزه مکمل‌ها انجام شده است.

دکتر میرفخرایی دبیر انجمن تولید کنندگان داروها و فرآورده های گیاهان دارویی در خصوص اهمیت اجرای چنین همایش هایی گفت: امروزه با قاطعیت می توان گفت اجرای هرساله ی این همایش سبب شده  که آمار مصرف داروهای گیاهی روز به روز بیشتر شود و مصرف داروهای گیاهی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری چنین همایش هایی که از دستاوردهای روز دنیا رونمایی می کند می تواند زمینه ساز شکوفایی این صنعت و مقابله با تحریم های بی رحمانه و ظالمانه شود، علاوه بر آن منجر به تامین نیازهای کشور و عدم واردات گیاهان دارویی می شود.

دکتر احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: ویروس کرونا همانند جنگ جهانی اول و دوم تاثیر گذار بوده است، چرا که فعالیت های ورزشی  را تحت شعاع قرار داده است.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد: متاسفانه امروزه شرایط کرونا سبب شده فعالیت های ورزشی به صورت محدود صورت گیرد و 28 هزار سالن ورزشی با ضرر و زیان مالی همراه شود، هر چند در حال آماده سازی سالن های ورزشی در جهت ادامه ی فعالیت آنها طبق پروتکل های بهداشتی هستیم.

دکتر احمدی عدم آگاهی لازم جهت مصرف مکمل های ورزشی از سوی ورزشکاران را یکی از عمده ترین چالش ها در بخش قهرمانی دانست و افزود: امروزه مصرف ناآگاهانه‌ی  مواد نیروزا و مکمل های ورزشی سبب شده آثار و تبعات منفی برای ورزشکاران ایجاد شود و طبق بررسی های صورت گرفته متاسفانه میزان مصرف مکمل های پر عارضه میزان قابل توجه ای را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: طبق بررسی های میدانی بیش از 76 درصد مردان و 33 درصد زنان در سالن های بدنسازی از مکمل ها استفاده می کنند.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، آگاهی بخشی از دیگر اقدامات موثر مسوولین دانست و گفت: متاسفانه طبق مطالعات صورت گرفته بیشتر ورزشکاران در باشگاه های ورزشی از آنچه مصرف می کنند اطلاعات و آگاهی لازم را نداردند به همین دلیل امید است مسوولین قدم های موثری در راستای آگاهی بخشی در این زمینه بردارند.

دکتر صادقی نیارکی معاون وزیر صمت با بیان اینکه تعرفه‌های واردات دستوری کم و زیاد نمی‌شود، گفت: این تعرفه ها بر اساس میزان تولید، ارزش، واردات و مولفه‌های متفاوت تعیین می‌شود. امروز ۸۰ درصد مکمل‌های رژیمی در داخل تولید می‌شود، ما زمانی دلار ارزان نفتی داشتیم و همه واردکننده بودند. در سال ۸۹ تراز تجاری ۳۷ میلیارد منفی بود و ۱۵ درصد تورم داشتیم و نرخ دلار از ۸۰۰ تومان به یک هزار و ۱۰۰ تومان رسید. امروز منحنی تولید ما صعودی است و ضریب خوداتکایی ۸۰ درصد است و با نرخ کنونی دلار واردکنندگان حتی اگر تخفیف‌های ویژه و وحشتناک بدهند باز هم واردات مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: ما امروز باید افزایش عمق تولید را در دستور کار قرار دهیم و به سمت افزایش تولید مواد اولیه مکمل‌های تغذیه‌ای ورزشی و فرآورده‌های طبیعی برویم چرا که زنجیره تولید را در اختیار داریم. در واردات ماده اولیه ۲۸ میلیون دلار به ۸۲ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده ایم و به سمت واردات ۱۹۰ میلیون دلار ماده اولیه دارو‌های گیاهی و مکمل در سال ۹۹ در حال حرکت هستیم. این تغییر پارادایم است و نگاه از واردات محصول به سمت تولید و خلق ارزش و برتر و توسعه صادرات تغییر کرده است و در گام دوم باید به سمت تولید مواد اولیه و واسط برویم.

با ارز نفتی خداحافظی کرده ایم

دکتر صادق نیارکی تصریح کرد: با ارز نفتی خداحافظی کرده ایم و اکنون با ارز صادرات، کشور را اداره می‌کنیم.همچنین نهضت ساخت داخل را در وزارت صمت راه اندازی کرده ایم. تاکنون ۶۶ میلیون دلار کاهش ارزبری در قطعات خودرو داشتیم و تا پایان تیر ۲۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری در لوازم خانگی خواهیم داشت.

معاون وزیر صمت گفت: در سه ماه نخست سال ۹۹، تولید تلویزیونی که دست ۲ کمپانی خارجی بود، ۵۰ درصد و در لباسشویی ۱۰۰ درصد و در خودرو که نخستین تحریم آمریکاست ۱۳ درصد رشد تولید داشتیم. ما توانستیم عمق تولید داخل را افزایش دهیم و فعالان اقتصادی تراز اول باشند.

وی با بیان اینکه ما قدر تولیدکننده را شناخته ایم، تاکید کرد: تغییر نگرش در رفتار اداری و حکمرانی و سیاست‌گذاری را برای عمق تولید داخل، افزایش تاب آوری، اشتغال و باور پذیری توسعه صنعتی نیازمندیم.

گفتنی است در پایان از 5 نفر از داروسازان و فعالان حوزه سلامت و از آقای دکتر بهمن صبور به نماینده از انجمن داروسازان تهران به جهت فعالیت در راستای مبارزه و مقابله با بحران کرونا تقدیر و قدردانی شد.