1

داروسازان یکی از اقشار مظلوم و پر تنش در بحران کرونا

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران،پنجم شهریورماه به مناسبت زادروز محمد ابن زکریای رازی فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی که به شایستگی روز داروسازی در ایران نام گذاری شده‌ است. روز داروسازی که هم یاد‌آور مجد و عظمت علمی ایرانیان در تاریخ بشری است و هم نوید دهنده‌ي توسعه‌ي روز افزون تلاش‌های تحقیقاتی داروسازان پژوهشگر و دانشمند کشورمان است.
در همین راستا برآن شدیم تا با “دکتر منان حاجی محمودی” معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران به گفتگو بنشینیم.

در خصوص اهمیت داروسازان در حلقه‌ی درمان بفرمایید.
دکتر حاجی محمودی با تاکید بر این موضوع که داروساز عضو حلقه‌ی درمان برای بیمار محسوب می شود گفت: در واقع داروخانه یک موسسه پزشکی حساب می شود، که خدمات حرفه‌ای دارویی و درمانی ارایه می‌دهد.
در بحث کووید۱۹ از آنجایی که داروخانه موسسه پزشکی محسوب می‌شود، عرضه‌ی کالاهای سلامت محور وظیفه‌ی داروخانه و دکتر داروساز است. در همین راستا کالاهای سلامت محور از جمله ماسک و دستکش و ضد عفونی کننده‌ها که در بحث کرونا مورد نیاز بوده است در داروخانه‌ها به عموم مردم عرضه شد.
مطمئن‌ترین محل برای تامین کالاهای سلامت، دارو، مکمل و تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش داروخانه است؛ چرا که مسوول فنی مستقر دارد و او موظف است در زنجیره‌ی تامین نظارت کافی داشته باشد.
طبق مطالعات انجام شده توسط معاونت غذا و دارو و نمونه‌برداری صورت گرفته از داروخانه‌ها کمترین درصد متانول در مواد ضدعفونی وجود داشت، که این امر نشانگر امنیت بالای سلامت کالاهای سلامت محور در زنجیره‌ی تامین است.

در خصوص نقش داروسازان شاغل در داروخانه‌ها ر بحران کرونا بفرمایید.
داروخانه در زمان بحران کرونا از جمله مکان‌های ریسک پذیر بوده چرا که؛ بسیاری از داروسازان مبتلا به بیماری کرونا شده و در برخی مواقع جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین از زمان بحران کرونا شاهد شهادت برخی داروسازان در داروخانه‌های بیمارستانی و شهری بوده‌ایم.
داروهای مرتبط با درمان بیماری کرونا در بخش بیمار سرپایی در داروخانه‌های سرپایی و در بخش بستری در داروخانه‌های بیمارستانی با نظارت مسوول فنی داروساز ارایه شد.
شایسته است که در اینجا خدا قوت گوییم به داروسازان این مرز‌و‌بوم که یکی از اقشار مظلوم و پر تنش در بحران کرونا بودند و شاهد خدمات بی منت آنها جهت مبارزه با بیماری کرونا بودیم.
به امید خدا بتوانیم خدمات داروسازان را جبران نماییم؛ هر چند متاسفانه امروزه شاهد برخی بی مهری‌ها به قشر داروساز هستیم.
داروسازان سراسر کشور با شروع بحران کرونا شب و روز نداشته و دوشادوش کادر درمان و پزشکان در راستای مبارزه با بیماری کرونا قدم برداشته اند؛ به همین دلیل تعیین یک روز به نام داروسازان شاید معنای درستی نداشته باشد.

با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید در آخر هم اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید:

امید است سال آینده و با برقراری سلامت کامل در جامعه شاهد برگزاری باشکوه‌تر روز داروساز باشیم.