1

ناگفته های روزهای سخت داروخانه ها در بحران کرونا

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران؛ بیماری کووید ۱۹ از اواخر بهمن سال گذشته به کشورمان سایه انداخت، بسیاری از هموطنان را مبتلا کرد، تعداد زیادی را به کام مرگ فرو برد و در این میان کارشناسان امر به ویژه سازمان جهانی بهداشت، بطور مستمر استفاده از اقلام پیشگیرانه کرونایی به ویژه ماسک را  راهکار عمده در مبتلا نشدن به این بیماری مهلک اعلام کرده‌اند.

در ایام شیوع کرونا داروسازان خدمات قابل توجهی چه در صنعت و چه در داروخانه‌ها ارائه کرده‌اند و در زمان‌هایی که خیلی از مشاغل تشویق به خانه نشینی و دورکاری شدند، همکاران داروساز فعال بوده و در حال خدمت رسانی به مردم بودند.

همچنین در شرایط کرونایی که خدمت رسانی داروخانه‌ها به جامعه مضاعف شده بود، برخی مسائل از جمله کمبود اقلام پیشگیرانه مانند ماسک، داروخانه‌ها را دچار چالش‌هایی کرد؛ به همین دلیل داروسازان معتقدند سوء مدیریت، تشویش اذهان عمومی از سوی رسانه ها، متهم کردن داروخانه‌ها به گران فروشی و احتکار، علاوه بر اینکه انگیزه ی آنها را در خدمت رسانی کاهش داده بود، بلکه منجر به نگرانی عموم مردم هم شد.

دکتر اسدالله آبنیکی موسس و مسئول فنی داروخانه صبح امید در خصوص وضعیت داروخانه‌ها از ابتدای شیوع بیماری کرونا، گفت: در ابتدای شیوع کرونا مردم با نگرانی و استرس زیاد به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند که موجب شد نیاز داروخانه به تجهیزات پزشکی و محافظت فردی مانند( دستکش، ماسک، مواد ضدعفونی کننده) نسبت به گذشته بیشتر احساس شود.

وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا به طور عجیبی داروخانه‌ها از فروش ماسک منع شدند، اظهار داشت: طبق این تصمیم، داروخانه صبح امید بر آن شد در قدم اول بیماران  پرخطر در منطقه را شناسایی و ماسک (با قیمت قبل از شیوع  بیماری کرونا)، الکل و دستکش را بین آنها توزیع کند.

دکتر آبنیکی اشاره کرد:داروخانه الکلی که جهت ساخت داروهای ساختنی بود را به 70 درجه رساند و بین بیماران پر خطر توزیع کرد.

موسس داروخانه افزود: به مرور زمان و با شیوع زیاد بیماری کرونا، داروخانه صبح امید، تصمیم بر آن گرفت؛ با هماهنگی با یکی از کارگاه های خیاطی به تولید ماسک پارچه ای بپردازد، به گونه‌ای که ماسک دولایه پارچه تترون را تولید و در اختیار افراد کم بضاعت و بی بضاعت قرار گرفته شد.

وی ادامه داد: دولایه بودن ماسک‌های پارچهای تترون به دلیل حفاظت بالای آن، نسبت به دیگر ماسک‌ها تاثیر بیشتری جهت جلوگیری از ویروس کرونا دارد.

دکتر آبنیکی با اشاره به اینکه آگاهی بخشی، بیمار نسبت به ویروس کرونا از دیگر اقدامات داروخانه صبح امید بوده است، تصریح کرد: داروخانه با آگاهی بخشی؛ ترس و اضطراب مردم نسبت به این بیماری را کنترل کرد و به عبارتی مانع خروج آنها از منزل شد همچنین سعی در رفع مشکلات بیماران به صورت غیرحضوری نمود.

مسوول فنی داروخانه صبح امید افزود: داروخانه جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و خارج شدن افراد از منزل، برنامه‌ای تحت عنوان مشاوره تلفنی ایجاد نمود، به این معنا که بیمار در تماس با مسوول فنی، مشاوره دارویی اعم از نحوه مصرف دارو و عوارض های دارویی را آگاه شود و دکتر داروساز بیمار را در صورت صلاحدید به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

دکتر آبنیکی تصریح کرد: جهت حفظ فاصله‌ی اجتماعی و عدم حضور در صف‌های طولانی، بیماران می‌توانند از نسخه‌ی خود عکس گرفته و در واتساپ داروخانه ارسال نمایند، که البته این روش برای بیماران پرخطر به طور جد رعایت و داروی نسخه‌ی آنها ارسال شد.

وی بیان داشت: در ابتدای بحران کرونا، داروخانه به جهت حفظ فاصله اجتماعی با درج برچسب بر روی کف زمین و نصب سلفون بین پرسنل داروخانه و مراجعه کننده توانست فاصله تعیین شده‌ی 1.5 متری را رعایت کند و مانع شیوع بیماری کرونا شود.

دکتر آبنیکی با انتقاد از اینکه متاسفانه داروسازان در بحران کرونا دیده نشده اند، اظهار داشت: داروسازان و تکنسین‌های دارویی از ابتدای بحران کرونا چهره به چهره با مردم در ارتباط بودند و در راستای مبارزه با این ویروس پا به پای پزشکان و دیگر کادر درمان تلاش کردند که متاسفانه خدمات بی شائبه ی آنها هیچ زمان دیده نشد، که این اتفاق جای تاسف است.

وی افزود: داروسازان نسبت به تخصص خود روزانه با 20 الی 30 بیمار کرونایی در ارتباط بودند، به همین دلیل می‌توان گفت بیمار کرونایی در مرحله ی اول بیشترین ارتباط را با داروساز حاضر در داروخانه دارد.

مسوول فنی داروخانه با انتقاد از نحوه ی توزیع ماسک در ابتدای بحران کرونا گفت: علارغم نقش به سزای داروخانه‌ها در ابتدای ویروس کرونا، داروسازان سهمیه ماسک نداشتند، در صورتی که به نگهبانان و دیگر کادر درمان بیمارستان‌ها، ماسک به صورت سهمیه‌ای توزیع شده بود.

در ادامه دکتر علی هوشمند موسس و مسئول فنی داروخانه در خصوص فعالیت و اقدامات داروخانه ی خود در راستای مبارزه با ویروس کرونا گفت: در ابتدای بحران کرونا نبود ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش به شدت احساس شد، که خوشبختانه امروزه بعد از گذشت 9 ماه از ویروس کرونا،  وضعیت این گونه اقلام به درستی از سوی شرکت های رسمی صورت می گیرد.

وی اشاره کرد: اطلاع رسانی در خصوص علایم و نحوه برخورد با ویروس کرونا توسط داروخانه هوشمند در سایت ندای تندرستی انجام شد، همچنین داروخانه به عنوان مرکز توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار کادر درمان قدم در راه مبارزه با بیماری کووید 19 برداشته‌اند، که اقدامات و جایگاه آنها نباید توسط مسوولین نادیده گرفته شود.

موسس داروخانه عنوان کرد: داروساز علاوه بر ارایه دارو، وظیفه‌ی مشاوره لازم به بیمار را هم دارد، به طوریکه داروساز در بحران کرونا با ارایه مشاوره های لازم به بیمار مبتلا به ویروس نه تنها هیچ هزینه‌ای را دریافت نمی‌کند بلکه سعی دارد شرایط روحی بیمار را هم التیام دهد.

دکتر هوشمند در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفولانزا گفت: سال گذشته، واکسن آنفولانزا در شهریور ماه توزیع شد، اما متاسفانه امسال نه تنها توزیع درستی در خصوص واکسن آنفولانزا صورت نگرفت، بلکه به پرسنل داروخانه‌ها که همانند داروسازان که در جبهه ی سلامت بودند، هم تعلق نگرفت.

وی ادامه داد: پرسنل داروخانه جزو اولین نفرات در جبهه‌ی سلامت هستند، به همین دلیل انتظار می‌رفت واکسن آنفولانزا به طور رایگان هم برای پرسنل در نظر گرفته می شد.

دکتر گیتا ساروخانی مسوول فنی داروخانه محبوبی اظهار داشت: تنش و دغدغه از همان ابتدای بحران کرونا، با داروخانه همراه شد.

مسوول فنی داروخانه دکتر محبوبی بیان داشت: از ابتدای بحران کرونا محافظت فردی مانند (ماسک، دستکش و الکل) به دلیل مراجعه بیش از حد بیماران، به درستی عرضه شده بود، که متاسفانه بر خلاف تصور، دیگر این اقلام در داروخانه‌ها جایگزین و تامین نشد.

وی با بیان اینکه در صورت نبود اقلام محافظتی نوک پیکان انتقاد به سمت داروخانه‌ها است، اظهار داشت: متاسفانه   نبود اقلام محافظتی اعم از الکل، دستکش و ماسک سبب شد، سوء مدیریت برخی افراد به پای داروخانه‌ها نوشته شود.

دکتر ساروخانی افزود: نبود اقلام محافظتی در اسفند ماه  سال 98 منجر به بالا رفتن تنش در داروخانه شد، به گونه‌ای که داروخانه در جهت رفع نیاز مردم درصدد ساخت الکل و محلول ضدعفونی کننده محیط برآمد.

مسوول فنی داروخانه دکتر محبوبی اشاره کرد: برخی داروخانه ها به جهت تامین نیاز مردم، ماسک را متاسفانه بدون فاکتور رسمی خریداری می‌کردند، که همین امر سبب شد بازرسی های سازمان تعزیرات مشکلات بسیاری را برای این گونه داروخانه ها ایجاد کند.

وی بیان داشت: اوایل بیماری کویید 19، متاسفانه تصور مردم بر آن بود که تنها راه نجاتشان استفاده از الکل و ماسک است، در صورتی که به دلیل عدم مدیریت نهادهای ذی ربط، داروخانه ها نتواستند فکر مردم را به اصلاح کنند.

 دکتر ساروخانی با تاکید بر اینکه جایگاه اصلی توزیع اقلام محافظت فردی ( الکل، دستکش و ماسک ) داروخانه است، اظهار داشت: متاسفانه در اوایل بحران کرونا شاهد فروش این گونه اقلام در مراکزی به غیر از داروخانه بودیم، در صورتی که جایگاه اصلی الکل، دستکش و ماسک داروخانه‌ها است چرا که نگهداری این اقلام باید با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد.

وی در خصوص اقدامات داروخانه در راستای مبارزه با بیماری کرونا، گفت: داروخانه دکتر محبوبی از همان ابتدای بحران کرونا، به تامین اقلام محافظتی از سوی شرکت‌های معتبر نمود.

دکتر ساروخانی در رابطه با همکاری انجمن داروسازان تهران با داروخانه‌ها در راستای تامین اقلام محافظتی، تصریح کرد: انجمن داروسازان تهران با توزیع ماسک به قیمت دولتی در داروخانه‌های استان تهران توانست نیاز و نگرانی مردم در خصوص تامین این اقلام را رفع نماید.

مسوول فنی داروخانه ادامه داد: امروزه برخلاف روزهای اولیه بحران کرونا، تامین این اقلام (ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش) از سوی شرکت‌های پخش به درستی صورت می گیرد و دیگر همانند گذشته بازرسی های پر تنش تعزیرات و تشویش اذهان عمومی از سوی رسانه‌ها وجود ندارد.

دکتر ساروخانی با بیان اینکه رسانه‌ها باید از کادر پزشکی و داروخانه‌ها حمایت کنند، گفت: با توجه به افزایش قیمت اقلام حافظتی (ماسک، دستکش، الکل) و احتکار از سوی برخی افراد پیش آمده، انتظار می رفت رسانه‌ها فضا را آرام و باعث تشویش اذهان عمومی نشوند.

وی ادامه داد: انتشار اخبار کذب مبنی بر متهم کردن داروخانه‌ها به گران فروشی و احتکار سبب می شود داروخانه‌ها دیگر انگیزه ی لازم جهت مقابله با بیماری کرونا را نداشته باشند.

مسوول فنی داروخانه در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه باز هم داروسازان در توزیع واکسن آنفولانزا مورد بی مهری قرار گرفتند.