1

فاز نخست توزیع واکسن آنفلوانزا از اول مهرماه

دکتر سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: توزیع واکسن نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و تنها ۲/۵ میلیون آن در خانه‌های بهداشت برای بیماران (سرطان،دیابت، قلب و عروق، کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار و…) و کادر بهداشت و درمان به صورت رایگان با احراز هویت و ثبت کد ملی توزیع و تزریق خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت ما در درجه ی اول تزریق این واکسن برای بیماران پر خطر است و برای دیگر افراد در حال حاضر برنامه ریزی خاصی نداریم.

دکتر محمدی با بیان این مطلب که واکسن ِآنفلوانزا با بیماری کرونا کاملا متفاوت است،گفت: هویت ویروس آنفلوانزا با ویروس کرونا متفاوت است و تزریق واکسن صرفا جهت پیشگیری بیمار از ویروس آنفلوانزا است و هیچ تاثیری بر بهبود بیماران مبتلا به کرونا ندارد.

مدیر  کل امور دارو سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از اول مهرماه واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود، تصریح کرد: توزیع واکسن در داروخانه‌ها تنها برای افراد بالای ۶۵ سال با احراز هویت و ثبت کد ملی به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: بعد از توزیع واکسن در داروخانه‌ها طبق یافته‌ها و میزان تقاضا تصمیمات دیگری جهت تزریق گروه‌های دیگر اتخاذ می‌شود.

دکتر محمدی اشاره کرد:در صورت استقبال کم از واکسن آنفلوانزا؛ تزریق آن برای تمام گروه‌ها آزاد می شود.

مدیر کل امور دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: طبق تصمیمات اخذ شده در صورت افزایش میزان تقاضا واکسن آنفلوانزا مجبور به واردات آن با ارز نیمایی هستیم که در این حال قیمت هم افزایش خواهد یافت‌.

 دکتر محمدی با بیان این مطلب تنها داروخانه‌های واجد شرایط مجاز به تزریق واکسن هستند،گفت:داروخانه‌هایی که توان تزریق در محل و شرایط مکانی مناسبی داشته باشند ( در صورتی که زمانبر نباشد)می‌توانند تزریق واکسن را انجام دهند.