1

فروش اینترنتی دارو برای سلامت مردم آسیب رسان است

دکتر محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه ارتباط بیمار با داروساز در سیستم اینترنتی دیده نشده است، تصریح کرد: فروش اینترنتی دارو در کشورهای دیگر هم اجرا شده است، البته با این تفاوت که ارتباط بین بیمار و داروساز دیده شده است؛ به این معنا که داروساز با مشاهده نسخه با بیمار تماس گرفته و در خصوص نحوه مصرف دارو و جویا شدن رزومه بیماری مطلع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فروش اینترنتی دارو در روند بهبودی بیمار تاثیرگذار است،گفت: فروش دارو همانند دیگر کالاها نیست و باید دانست بیمار باید پیگیری لازم را انجام دهد، تا دستور مصرف صحیح توسط داروساز به بیمار گفته شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه سایت‌های فروش دارو هیچ زیر ساختی ندارند، اظهارداشت: برخی افراد بدون در نظر گرفتن خاستگاه (بیمار، داروساز و پزشک) مبادرت به ساخت نرم افزار فروش اینترنتی دارو می‌کنند، که در صورت خلل در یکی از ضلع‌های آن؛ روند سلامت مردم دچار اختلال می‌شود.

دکتر دری بیان داشت: شناخت خاستگاه(بیمار، داروساز و پزشک)، اولین و مهمترین قدم در ایجاد نرم‌افزار است، به این معنا که در اگر پرستار جهت تزریق دارو هم با پزشک در ارتباط نباشد سیستم به صورت اتوماتیک آسیب می‌بیند.

وی با تاکید بر اینکه فروش اینترنتی دارو از سوی برخی داروسازان تخلف محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه تا به امروز نرم افزاری که بتواند، این سه ضلع(پزشک، داروساز و پرستار) را به درستی به هم متصل کند ایجاد نشده است.

دکتر دری افزود: فروش اینترنتی دارو در دیگر کشورها به درستی اجرا می‌شود و اگر در کشور ما هم به درستی اجرا شود، استقبال خوبی از آن خواهیم داشت.

دبیر انجمن داروسازان تهران، با بیان اینکه نباید به دارو به شکل کالا نگاه کنیم،گفت: ارتباط بیمار و داروساز باید در این نرم افزار دیده شود، که تحقق این امر مستلزم زمان و هزینه است.

 دکتر دری اظهار داشت: در ابتدا سوال است آیا نمی‌توان دارو را همانند دیگر کالاهای آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی در سایت‌های اینترنتی به فروش رساند؟ پاسخ خیر است.

وی ادامه داد: تجویز و نسخه از ضرورت‌های تحویل دارو به بیمار است، به همین دلیل هیچ مرکز و نهادی نمی‌تواند مبادرت به عرضه‌ی دارو به صورت اینترنتی داشته باشد.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه امروزه تسهیل در ارایه دارو با نسخه پزشک از دیگر زیر ساخت‌های دولت است، اظهار داشت: بیمار با داشتن نسخه الکترونیک می تواند به داروخانه‌های سطح شهر مراجعه کند و با اعلام کد ملی خود نسخه پزشک در سایت به نمایش گذاشته و دارو تحویل داده می شود؛ که این روش، روش فروش الکترونیک دارو نام دارد.

دکتر دری تصریح کرد: امروزه برخی شرکت‌ها با استفاده از عمل تسهیل ارایه دارو به بیمار اقدام به فعالیت حمل دارو کرده اند، به طور مثال یک فرد از طرف شرکت اسنپ، نسخه بیمار را بر دست می‌گیرد و به جهت دریافت آن به داروخانه مراجعه می‌کند.

وی هویت داروخانه را مستقل دانست و اظهار داشت: سیستم‌هایی در راستای تحویل دارو اقدام به فعالیت کرده‌اند، نباید عملیات رانت ایجاد کنند، به این معنا که یک دارو خاص تنها در یک داروخانه باشد.

دبیر انجمن داروسازان تهران، بیان داشت: سیستم‌ها جهت تحویل دارو باید نزدیکترین داروخانه به بیمار را شناسایی و فرد متصدی را جهت دریافت دارو (به همراه نسخه) به داروخانه ارجاع دهد، تا دیگر بیماری که منزل آن در غرب تهران است جهت دریافت دارو به داروخانه در شرق مراجعه نکند.

دکتر دری با بیان اینکه میزان دستمزد جهت ارایه خدمت حمل داروتوسط شرکت اسنپ باید طبق اصول باشد،گفت: دریافت اعداد نجومی جهت حمل دارو”، از سوی شرکت اسنپ نادرست است، علاوه بر آن داروساز با حضور بیمار و یا همراه آن در داروخانه به راحتی می‌تواند کمک زیادی به شناسایی رزومه بیماری فرد و دستور صحیح مصرف دارو نماید.

وی با تاکید بر اینکه داروساز تنها وظیفه تحویل دارو را ندارد، اظهار داشت: بیمار در رزومه‌ی بیماری خود سابقه فشارخون و سن بالا را دارد، که داروساز با مطرح کردن سوالات از بیمار و در نظر گرفتن این موارد می‌تواند در خصوص اینکه نسخه به درستی تجویز شده است، یا خیر اطلاع پیدا کند.

دبیر انجمن داروسازان تهران، بیان داشت: در چند روز گذشته شرکت اسنپ فود و دیجیکالا مبادرت به فروش اینترنتی نمودند، در صورتی که دارو کالا نیست، که همین اقدام آنها با اعتراض‌های زیادی از طرف همکاران رو به رو شد و در نهایت سازمان‌های ذی ربط از ادامه دادن فعالیت آنها مبنی بر فروش اینترنتی دارو جلوگیری کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فروش اینترنتی دارو از سوی هیچ نهادی صادر نشده است و عرضه ی خدمات این چنینی تخلف محسوب می‌شود، که با طرح و اعلام شکایت در دادگاه از سوی پلیس فتا و سیستم‌های قانونی قابل پیگیری خواهد بود.