1

فروش اینترنتی دارو ممنوع و غیرقانونی است

دکتر سید حمید خویی در گفت‌وگو با روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، اظهار داشت: مصرف دارو در دراز مدت و بازپیچی آن باید با نظارت دکتر داروساز صورت گیرد،به همین دلیل می‌توان گفت فروش اینترنتی دارو به نوعی منجر به حذف نقش فنی داروساز است.

رییس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد: هر فرآیندی که در قالب فروش اینترنتی دارو، نقش داروساز از جمله مشاوره و توصیه آن حذف شود، قطعا به نفع بیمار نخواهد بود و داروسازان موافق اجرای آن نیستند.

وی در خصوص اینکه حمایت‌های عاطفی و معنوی داروسازان بخش مهم درمان بیمار است، تصریح کرد: فروش اینترنتی دارو سبب شده حمایت، دلگرمی و توصیه‌های دکتر داروساز حذف شود ،در صورتی که حمایت‌های عاطفی و معنوی داروساز کمک شایانی در روند درمان بیمار دارد،که متاسفانه با فروش دارو به صورت اینترنتی این امر حذف و نتایج نامطلوبی در روند درمان به جا خواهد گذاشت.

دکتر خویی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نگرش‌های متفاوتی نسبت به فعالیت داروسازان مطرح بود، تصریح کرد:متاسفانه عده‌ای داروساز را دارو فروش و داروخانه را محل فروش دارو می‌دانستند؛ در حالی که عده‌ای دیگر داروخانه را محل عرضه خدمات دارویی و داروساز را فرد متخصص و حرفه‌ای جهت عرضه خدمات دارویی باور داشتند.

رییس انجمن داروسازان تهران،تصریح کرد:فروش اینترنتی دارو به مرور زمان سبب می‌شود عرضه‌ی خدمات دارویی (داروخانه) به سمت دارو فروشی سوق پیدا کند.

دکتر خویی با اشاره به اینکه هر زمان دارو وجوه کالای فروشی به خود گیرد دیگر اصراری به فروش آن در داروخانه‌ها نیست،گفت: دارو نباید به عنوان کالای فروشی شناخته شود، چرا که؛ در این صورت دیجیکالا و اسنپ فود به خود مجوز فروش دارو را می‌دهد، که در نهایت فاجعه به بار خواهد آمد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن،زمانی که عنصر اساسی درمان( دارو) به یک کالای تجاری تبدیل شود، می‌تواند نتایج بسیار ناگواری را رقم بزند.

دکتر خویی، فروش اینترنتی دارو را غیر قانونی دانست و اظهار داشت: متاسفانه امروزه فشار زیادی مبنی بر اجرای فروش اینترنتی دارو بر سازمان غذا و دارو وارد شده است، در حالیکه امروزه با ارسال عکس نسخه در فضای مجازی اقدام به ارسال دارو توسط پیک برای بیمار نموده‌اند، که باید گفت این عمل غیرقانونی است.

وی در رابطه با اینکه ارایه هر دارویی (بدون نسخه و با نسخه)  باید با نظارت دکتر داروساز صورت گیرد؛ اظهار داشت: مسوول فنی یا همان دکتر داروساز حاضر در داروخانه، مسوولیت فرآیند تجویز دارو را بر عهده دارد به این معنا که داروساز در قدم اول در خصوص صحت و سلامت دارو اطمینان حاصل پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه تحولات فناوری تاثیرات زیادی بر زندگی بشریت داشته است،تصریح کرد: امروزه به دلیل شرایط به وجود آمده از جمله کرونا و تحولات فناوری با واقعیت فروش اینترنتی رو‌به‌رو شده‌ایم.

رییس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: بیمار در فرآیند درمان خود می‌داند، که در قدم اول باید به پزشک مراجعه کند و در صورت نیاز به جراحی به بیمارستان و جهت دریافت دارو به داروخانه و با مشاوره داروساز دارو را دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه باید وجه حرفه‌ای خدمات دارویی را جدی بگیریم و به رسمیت بشناسیم، گفت: جهت دریافت نتایج بهتر از دارو درمانی، بیمار باید حضوری جهت مشاوره دارویی به داروخانه و داروساز مراجعه کند.

وی تاکید کرد: اجرای فروش اینترنتی دارو عملا به معنای حذف خدمات دارویی و نادیده گرفتن ارزش خدمات داروساز و داروخانه است.

رییس انجمن داروسازان تهران در خصوص وظایف و مسوولیت دکتر داروساز حاضر در داروخانه، گفت: نظارت مستقیم بر کیفیت دارو، نظارت بر فرآیند تامین دارو ،ایجاد شرایط مناسب جهت نگهداری دارو و از همه مهمتر مشاوره دارویی، از دیگر وظایف مسوول فنی یا همان دکتر داروساز است.

رییس انجمن داروسازان تهران،تصریح کرد: در گذشته (دوران قبل از کرونا) برخی مراکز،با دریافت شناسایی الکترونیکی، مجوز فروش اقلام آرایشی و بهداشتی داشتند و داروهای بدون نسخه هم با نظارت دکتر داروساز بدون حضور بیمار به صورت اینترنتی سفارش و برای آنها ارسال می‌شد.

دکتر خویی عدم ارایه مشاوره دارویی به بیمار از سوی پیک موتوری را از دیگر جنبه‌های منفی فروش اینترنتی دارو دانست و اظهار داشت: تحویل دارو به پیک موتوری هیچ ضمانتی را به دنبال ندارد و به لحاظ قانونی دیگر دکتر داروساز هیچ وظیفه ای در خصوص مشاوره دارویی،اصل بودن دارو و دیگر موارد، ندارد.

وی افزود: قانون اجازه‌ی مشاوره‌ی دارویی از سوی پیک موتوری به بیمار را نمی‌دهد، چرا که مشاوره کافی و تخصصی از سوی پیک صورت نمی‌گیرد.

رییس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه نهادهای ذی ربط اقدامات لازم جهت جلوگیری از فروش اینترنتی دارو را انجام نمی‌دهند،تصریح کرد:ستاد مبارزه با قاچاق،پلیس فتا، سیاست‌گذاران و متولیان امر نظارت بر دارو و درمان متاسفانه نسبت به آسیب‌های ناشی از داروهای قاچاق و رواج آن پی نبرده‌اند.

دکتر خویی بیان داشت:متاسفانه مبارزه با قاچاق دارو جز اولویت‌های سیاست گذاران نیست در حالیکه از منظر منطقی و عقلانی اولین اولویت مبارزه با قاچاق، باید قاچاق دارو باشد.

وی با تاکید بر اینکه فروش اینترنتی دارو عرصه را برای ارزش داروی تقلبی بیشتر می‌کند، گفت: صدور مجوز به داروخانه از سوی معاونت‌های غذا و دارو به معنای فروش اینترنتی دارو نیست و اجرای آن از سوی هر نهاد و مرکزی خلاف قانون و در حقیقت جرم محسوب می‌شود.

رییس انجمن داروسازان تهران در خصوص اینکه از زمان شیوع بحران کرونا تسهیل در فروش اینترنتی کالا از دیگر دستورات مجریان کلان کشور است، اظهار داشت: با شیوع بحران کرونا به دلیل کاهش رفت و آمد مجریان اصرار بر تسهیل فروش اینترنتی کالا داشتند که البته باید دانست که دارو جزء ابزار سلامت است و کالا نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فروش اینترنتی دارو تنها در صورت نظارت مستقیم داروساز بر نسخه،حفظ ارزش خدمات دارویی و ادامه‌ی مسوولیت حرفه‌ای داروساز می‌تواند، صورت گیرد.