1

ماجرای داروی تقلبی «رمدسیویر» در ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، دکتر محمدرضا شانه‌ساز، در جمع خبرنگاران، درباره اثربخشی داروی رمدسیویر در درمان کرونا، اظهار داشت: اثربخشی این دارو در درمان کرونا هنوز مورد تایید نهایی قرار نگرفته است،اما بارها گفتیم که هر دارویی که برای درمان کرونا اعلام شود، آن را ظرف کوتاه‌ترین مدت در داخل کشور تولید می‌کنیم. منتظر تایید نهایی مطالعات بالینی هستیم و به محض اینکه نتایج این مطالعات اعلام شود، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم این داروها را تولید کنیم.

وی افزود: چند مورد از داروهایی که مطرح شده، تولیدش را در کشور داریم که کاربرد آن برای موارد دیگر است و هر زمان که کمیته علمی اعلام کند، اسامی آنها را اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اشاره کرد: به واسطه داروسازی قوی که در کشور داریم، ظرفیت تولید همه این داروها در کشور فراهم شده و می‌توانیم تولید کنیم. مردم و بیماران نباید از این بابت نگرانی داشته باشند و فقط منتظر نتیجه نهایی مطالعات بالینی باشند.

درخواست از پزشکان!

دکتر شانه‌ساز تاکید کرد: پزشکان تا زمانی که کمیته علمی تاییدیه یک دارو را نداده، آن را برای بیمار تجویز نکنند، زیرا ما نمی‌توانیم آن را به صورت عام توزیع کنیم و به همه بیمارستان‌ها ارائه دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه مردم این داروها را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند، اظهار داشت: در صورتی که تاثیر این دارو در درمان کرونا توسط کمیته علمی تایید شود، آن را در چند هفته اول از مسیر واردات تامین می‌کنیم و بعد از آن بلافاصله کل نیاز کشور را می‌توانیم از محل تولید داخلی تامین کنیم.

 وی ادامه داد: متاسفانه امروزه تعداد زیادی از نمونه‌هایی به دست ما رسیده که خانواده  با قیمت‌های بسیار بالای نجومی تهیه کرده، در صورتی که آن دارو به هیچ عنوان رمدسیویر نیست، بلکه یک داروی دیگر بوده که جلد آن را تغییر دادند و به جای رمدسیویر ارائه داده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از قوه قضاییه و مراجع انتظامی وامنیتی درخواست می شود با افراد سودجو برخورد قانونی شود.