1

نقش موثر داروسازان در ارتقای جایگاه علمی کشور/ حق تعرفه ارائه خدمات داروسازی توسط وزیر ابلاغ شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری انجمن داروسازان تهران( آیفا تهران )، دکتر محمدرضا شانه ساز در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان، با تاکید بر اینکه داروسازان یکی از موتورهای پیشرفت علمی کشور هستند، گفت: یقینا نقش داروسازان در ارتقاي جایگاه علمی کشور بی بدیل بوده و علیرغم تعداد محدود داروسازان، نسبت مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی بسیار قابل توجه است.

 

وی افزود: وزیر بهداشت از جامعه داروسازی است و قطعا فرصت ذی قیمت و شاید تکرارنشدنی باشد تا از این فرصت حداکثر بهره را ببریم.

 

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به گلایه داروسازان مبنی بر اینکه دارو در برخی از مراکز غیر از داروخانه عرضه می شود، عنوان کرد: این در حالی است که داروخانه ها به عنوان بنگاه های اقتصادی که تحت تاثیر قیمت‌ گذاری بسته قرار دارند، از عرضه بسیاری از اقلام محروم هستند، البته خوشبختانه وزیر بهداشت توجه خاصی به این موضوع داشته است و به عنوان مثال، به عرضه برخی از اقلام دارویی در کلینیک های ترک اعتیاد (طبق قانون باید در داروخانه ها عرضه شود) اشراف دارد که این موضوع در جلسه آخر شورای عالی بیمه بررسی شد و مصوبه ای نیز داشت که توسط مراجع ذی صلاح اعلام خواهد شد.

 

وی در مورد تعرفه حق ارائه خدمات دارویی نیز عنوان کرد: وزیر بهداشت از زمان ورود این مورد را نیز ابلاغ کرده است.

 

وی با اشاره به رونمایی از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه ها، اظهار کرد: این سند به منظور ارائه خدمات علمی و قانونی در قالب یک پکیج در داروخانه ها تدوین شده است.

 

دکتر شانه ساز افزود: براین اساس، اقتصاد داروخانه‌ها از وابستگی به فروش دارو به سمت اقتصاد مبتنی بر سیستم مراقبت و ارائه خدمات به بیماران تغییر می‌ کند تا از مشکلات سخت و شکننده رها شود.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش داروسازان در زمینه تولید دانش، عنوان کرد: اگر تلاش داروسازان در عرصه خودکفایی و تولید دارو نبود، امروز کشور در تامین دارو با مشکلات عدیده ای مواجه می شد، به طوری که اگر می‌خواستیم داروی مورد نیازمان را از کشورهای شرقی تامین کنیم، ۲۵ میلیارد دلار و اگر می‌خواستیم آن را به روش قبل از انقلاب از کشورهای اروپایی تامین کنیم به ۴۵ میلیارد دلار نیاز بود که حتی به بیش از فروش نفت می ‌رسید.

 

معاون وزیربهداشت و ريیس سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: این بی نیازی و استقلال دارویی کشور را مدیون تلاش های داروسازان و خدمات فعالان این عرصه به کشور هستیم.

انتهای پیام/ن