1

چالش‌های نسخه خوانی الکترونیکی/ دردسر بیمه‌ها برای داروخانه‌ها

صدور نسخه‌های الکترونیکی از طریق پزشکان برای داروخانه‌ها، یکی از برنامه‌های سازمان‌های بیمه‌گر برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از عدم اتلاف وقت مردم و بیماران بوده است.

و سازمان‌های بیمه گر بر این عقیده اند که الکترونیکی شدن امور حوزه سلامت به خصوص نسخه نویسی، می‌تواند به ارتقا سطح خدمات درمانی مردم و بیماران منجر شود. نکته‌ای قابل تأمل در شرایطی که همگان خوب می‌دانیم وضعیت اینترنت در کشور آن گونه نیست که بتوان این خدمات را خیلی سریع الکترونیکی انجام داد.

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران؛ دکتر محمدرضا دری دبیر انجمن، در خصوص چالش های اجرای نسخه الکترونیک در داروخانه ها اظهار داشت: طرح حذف نسخ کاغذی بسیار ارزنده است اما اگر زیرساخت‌های آن فراهم نباشد منجر به سردرگمی مردم و شلوغی داروخانه‌ها خواهد شد؛ ما این هشدار را قبل از حذف دفترچه‌های کاغذی به سازمان‌های بیمه‌گر داده بودیم که الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی مسلتزم الکترونیکی شدن تمام خدمات از جمله نسخه‌نویسی است.

وی افزود: اجرای نسخه الکترونیک مسلتزم اجرای پرونده الکترونیک سلامت است؛ قرار بود پزشکان نسخه خود را به‌صورت الکترونیکی بنویسند و از طریق سامانه “سپاس” این نسخه به دست تمام ارائه‌دهندگان خدمات برسد اما اجرای پرونده الکترونیک سلامت به دلایلی نامعلوم نیمه‌کاره ماند و سازمان‌های بیمه‌گر به شکل جزیره‌ای به اجرای طرح نسخه الکترونیک اقدام کردند.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان این‌که برخی از پزشکان همکاری لازم را برای نوشتن نسخه الکترونیک ندارند، تاکید کرد: الزامی برای نوشتن نسخه الکترونیک برای پزشکان وجود ندارد و پزشکان می‌توانند نسخه خود را روی سربرگ کاغذی خود بنویسند، این مسئله باعث بروز مشکلات فراوانی می‌شود.

دکتر دری ادامه داد: از سوی دیگر، هدف از اجرای نسخه و پرونده الکترونیک، بررسی و کنترل میزان مصرف داروها، کسب اطلاعات آماری درباره تشخیص و درمان بیماری‌ها و جلوگیری از بروز تخلفات و خطاهای پزشکی در زمینه داروها بوده است در حالی که جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه اجرای نسخه الکترونیک، در حال حاضر باعث فاصله گرفتن از اهداف اجرای این طرح شده است.

دبیر انجمن داروسازان تهران درباره راهکار حل مشکل نسخ الکترونیک گفت: متولی اجرای پرونده الکترونیک سلامت، وزارت بهداشت است؛ این در حالی است که وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر سامانه یکپارچه‌ای برای اجرای نسخه الکترونیک ندارند و باید سازمان‌های بیمه‌گر همگی به یک سامانه وصل شوند تا مشکل حل شود، از سوی دیگر پزشکان باید ملزم به نوشتن نسخه الکترونیک شوند تا معطلی بیماران در داروخانه‌ها به حداقل برسد؛ در حال حاضر اجرای نسخه الکترونیک با این شرایط نه تنها به کاهش زمان ارائه خدمت کمک نکرده است بلکه باعث اتلاف وقت بیشتر شده است.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران، در واکنش به این اقدام، گفت: اجرای نسخه الکترونیک در تمام دنیا اول از مطب پزشک شروع و در نهایت توسط داروساز حاضر در داروخانه پذیرش و به اتمام می رسد.

دکتر بهمن صبور نائب رییس انجمن داروسازان تهران ؛ در خصوص طرح نسخ الکترونیک از سوی سازمان های بیمه گر، اظهار داشت:متاسفانه سازمان های بیمه گر برنامه ریزی و زیر ساخت درست و مناسبی در خصوص اجرای این طرح نداشته اند که همین امر سبب شد تمام فشار بر پیکره ی داروخانه ها وارد شود.

دکتر صبور با انتقاد از اجرای نسخ الکترونیک در داروخانه ها اظهار داشت: اجرای این طرح ابعاد حقوقی دارد به این معنا که بیمار با دست داشتن نسخ کاغذی به داروخانه ها و ثبت آن در سامانه مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران ادامه داد: متاسفانه به دلیل ناخوانا و یا بد خط بودن برخی نسخ امکان وارد کردن اطلاعات  نسخه در سامانه توسط داروخانه وجود دارد که همین امر ضرر و زیان های را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

نائب رییس انجمن داروسازان تصریح کرد: در طی این مدت انجمن داروسازان تهران با حضور در جلسات متعدد و اعلام نظر انجمن و پا فشاری زیادی مبنی بر اجرای این طرح که در قدم اول باید از سوی پزشکان و سپس در داروخانه عملیاتی شود.

دکتر صبور ضمن اشاره به اینکه اجرای طرح نسخه الکترونیک مستلزم هزینه و سرعت بالای اینترنت است، گفت: داروخانه ها در صورت اجرای این طرح می بایست جایگاه ای جهت ثبت نسخ الکترونیک در بستر وب داشته باشند که اجرای آن نیاز به یک نیروی کار و سرعت بالای اینترنت دارد که همین امر هزینه ی زیادی را در بر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تحویل دارو به جهت ثبت نسخ در سامانه قطعا زمان زیادی را خواهد گیرد به همین دلیل نسخ الکترونیک همانند نسخ کاغذی نیست و داروخانه باید فردی را به جهت ثبت نسخه بیمار در سامانه، استخدام نماید.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران، افزود:علاوه بر آن، هزینه ی خرید سیستم، هزینه استخدام نیروی کار و هزینه کاغذ از دیگر هزینه های مضاعف جهت اجرای طرح نسخ الکترونیک است.

دکتر صبور اشاره کرد: امروزه بسیاری از پزشکان قراردادهای خود را با سازمان تامین اجتماعی لغو کرده اند، همچنین آنها بر این باورند که اجرای این طرح مستلزم آموزش است و باید آزمون و خطا شود و سازمان های بیمه گر نباید فشار زیادی مبنی بر اجرای این طرح بر مطب ها وارد نکنند.

وی ادامه داد: آموزش اجرای این طرح باید از دانشجویان ترم آخر شروع شود تا به مرور به نسخه نویسی الکترونیک عادت کنند.