Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران مطرح کرد:

جلوگیری از قاچاق معکوس دارو با پرداخت یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر میسر است

تاریخ ارسال نوشته: 6 آگوست 2019

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه راه حل جلوگیری از قاچاق معکوس دارو پرداخت یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر است.

image_pdfimage_print

من یک بلاک متن هستم، روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن را تغییر دهید. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

به گزارش خبرنگار آیفا( انجمن داروسازان تهران)، عضوهیأت مدیره انجمن اقتصاد دارویی در گفت‌و‌گو با «ایران» وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی را آفت نظام سلامت کشور عنوان می‌کند. به اعتقاد او تک نرخی نشدن ارز دارو به قاچاق معکوس دارو در کشور دامن زده است، چرا که یارانه‌ای که دولت بابت دارو به مصرف‌کننده ایرانی می‌دهد به نوعی این یارانه به جیب بیماران کشورهای همسایه می‌رود.
حسام‌الدین شریف‌نیا می‌گوید: دولت با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو موجب می‌شود قیمت تمام شده دارو در کشور از قیمت واقعی آن دور باشد همین عامل انگیزه‌های قاچاق معکوس را افزایش می‌دهد. در واقع اختلاف نرخ ارز آزاد و دولتی که دولت برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد همان یارانه‌ای است که دولت به بیمار پرداخت می‌کند، اما مشکل دقیقاً از همین جا شروع می‌شود که داروی ایرانی به‌دلیل تخصیص ارز دولتی قیمتش پایین می‌آید و همین دارو به کشورهای خارجی قاچاق معکوس می‌شود.
او در همین زمینه مثالی می‌زند: فرض کنید ایران با نرخ دولتی داروی «آلبومین» را با قیمت ۲۷ یورو وارد می‌کند این دارو به قیمت ۱۸۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. توریسم‌های سلامت آلبومین را به قیمت ریال می‌خرند و دوباره با نرخ یورو آزاد می‌فروشند. در واقع دارویی که دولت بابت آن ۲۷ یورو پول داده مصرف‌کننده یک کشور خارجی با ۱۵ یورو آن را مصرف می‌کند یعنی یارانه دولت از این مسیر خارج می‌شود.راه حل دیگری که او بدان اشاره می‌کند در نظر گرفتن ردیف درآمد هزینه‌ای در گمرک‌های ایرانی به شرکت‌های بیمه‌ای است بدین شکل که در قبال وارد‌کننده ماده اولیه و محصول نهایی دارو ابتدا نرخ ارز به حساب بیمه‌ها واریز شود. او در ادامه به این نکته هم اشاره می‌کند که بسیاری از داروهایی که به توریسم‌های سلامت فروخته می‌شود داروهای نسخه‌ای‌اند و فروش دارو بدون نسخه به توریسم‌های سلامت تخلف و اقدامی غیرقانونی است با این حال برخی داروخانه‌ها به‌دلیل افزایش هزینه‌ها و عدم افزایش منطقی قیمت دارو مسیر غیرقانونی را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/

هیچ نظری وجود ندارد


Parse error: syntax error, unexpected 'if' (T_IF) in /home/iphatehran/public_html/wp-content/themes/Wooclass/sidebar.php on line 31
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.