Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

رشد ۱۰۰ درصدی تولید مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در کشور

تاریخ ارسال نوشته: 8 جولای 2020

هشتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و پنجمین سمپوزیوم پایش سلامت مکمل های ورزشی در تاریخ 17 تیرماه در مرکز همایش های هتل المپیک  برگزار شد.

image_pdfimage_print

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، هشتمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی و پنجمین سمپوزیوم پایش سلامت مکمل های ورزشی با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز (معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو)، کیانوش جهانپور(مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت)، احمد شیبانی(رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی)،عباس کبریایی زاده (رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل)،دکترسلیمانجاهی( دبیر سندیکای صاحبان صنایع دارویی)، دکتر حمید خوئی (رئيس انجمن داروسازان تهران)، دکتر جعفر میرفخرایی ( دبیر انجمن تولیدکنندگان مکمل) ، صادق نیارکی(معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت) و دکتر عبدالحمید احمدی (معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ ۱۷ تیرماه در مرکز همایش های هتل المپیک با شعار#ایمن_ برگزار_ میکنیم  برگزار شد.

دکتر شانه ساز گفت: تولید مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی کشور در سال ۹۸ به ۱۰۵ میلیون بسته رسید و افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: اگر ما در بحران‌ها و طوفان‌های کوبنده سربلند به فعالیت خود در دنیا ادامه می‌دهیم به همت تولیدکنندگان است وگرنه این کشتی سال‌ها پیش آسیب می‌دید و باید از آرمان‌های خود دست بر می‌داشتیم و شما سربازان پر افتخار ملت ایران هستید.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک، محلول و ژل ضدعفونی مهمترین سلاح برای مقابله با کروناست؛ چرا که این ویروس منحوس در حال تاخت و تاز است و هموطنانمان را تهدید می‌کند. در این برهه ما هر فرآورده دارویی که شانس مقابله یا کرونا را دارد بلافاصله در داخل کشور تولید می‌کنیم یا این فراورده‌ها را آماده تولید می‌کنیم.

در حوزه داروهای طبیعی و سنتی شاهد هدر رفت منابع هستیم

دکتر شانه ساز گفت: تولیدکنندگان باید ظرفیت‌های بالقوه را به طرفیت‌های بالفعل تبدیل کنند، در حوزه دارو‌های طبیعی و سنتی اگرچه قدم‌های بلندی برداشته ایم، اما آنچه استفاده می‌شود یک درصد ظرفیت تولید هم نیست و شاهد هدر رفت منابع طبیعی هستیم. اگر توانستیم ایام بحران کرونا را پشت سر بگذاریم نتیجه تلاش تولیدکنندگان بود و ما هر روز با دوستان وزارت صمت جلساتی برای رفع موانع تولید داشتیم تا بتوانیم ارزآوری داشته باشیم و تولیدکنندگان ایرانی در دنیا تبدیل به برندی مشهور شوند.

 رئیس سازمان غدا و دارو تاکید کرد: ما قائل به آن هستیم که باید تولید تسهیل شود و امروز برای صدور یک پروانه طبیعی و مکمل ۳۵ روز زمان از تولیدکننده می‌گیریم و همه این‌ها نتیجه تلاش شبانه روزی برای تسهیل بوده است که امیدواریم این زمان کمتر شود.

دکتر شانه ساز با اشاره به آمار تولید مکمل در کشور، اظهار کرد: باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۶ مجوز حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۰ هزار بسته مکمل را ارائه دادیم. در سال ۱۳۹۷ این میزان به ۵۵ میلیون بسته رسید. در سال ۱۳۹۸ نیز به ۱۰۵ میلیون بسته رسید که افزایش ۱۰۰ درصدی داشت. در سه ماهه اول امسال نیز مجوز ۴۵ میلیون بسته مجوز گرفته و وارد بازار شده است که این موضوع نشان دهنده توجه به تولید است.

وی گفت: واردات مکمل نیز از ۴۲ میلیون بسته در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ میلیون در سال ۱۳۹۷ رسید که کاهشی ۴۰ درصدی داشت و به حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بسته در سال ۱۳۹۸ رسید. همچنین واردات مکمل در سه ماهه ابتدایی امسال نیز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار بسته رسیده که روندی کاهشی را داشته است.

واردات هشت میلیون دلار مکمل در سه ماهه نخست سال

دکتر شانه ساز افزود: در حوزه مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در سال ۱۳۹۶ از نظر دلاری ۱۷۴ میلیون دلار واردات داشتیم که در سال ۱۳۹۷به ۱۰۵ میلیون دلار کاهش یافت. همچنین در سال ۱۳۹۸ به ۷۲ میلیون دلار رسید که البته ارز آن نیمایی شد. در سه ماهه ابتدایی امسال نیز حدود هشت میلیون دلار برای واردات مکمل داشتیم. این عملکرد در راستای شعار‌های تولید محقق شده است. همچنین ارز دلاری واردات مواد اولیه ما در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۸.۵ میلیون دلار بود که در سال۱۳۹۷ به ۴۰ میلیون دلار رسید و در سال ۱۳۹۸ به ۸۲ میلیون دلار رسید که امسال امیدواریم که به حدود ۱۹۲ میلیون دلار برسیم.

در حوزه داروهای گیاهی بسیار عقب هستیم

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما در حوزه دارو‌های گیاهی بسیار عقب هستیم و می‌بینیم که چاقی و دیابت بیداد می‌کند و در سنین بارداری و سالمندی کم خونی و پوکی استخوان داریم.

وی ادامه داد: زنان باید از مکمل‌ها استفاده کنند، متاسفانه اتفاق‌های ناخوشایندی در سالن‌های ورزشی رخ می‌دهد و باید در زمینه مصرف مکمل‌های ورزشی و عوارض آن‌ها باید اطلاع‌رسانی کنیم.

دکتر شانه ساز با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش بنیان در تولید برخی محصولات دارویی و مکمل برای نخستین بار در دنیا اظهار کرد: امروزه با سیر کثیر درخواست تولیدات دانش بنیان برای تولید محصولات (برای نخستین بار در دنیا) و به دنبال  رجیستر و ثبت جهانی مواجه هستیم، که ادعا‌های این دارو‌ها قابل پیگیری و موجب افتخار کشور است.

 

 

هیچ نظری وجود ندارد


Parse error: syntax error, unexpected 'if' (T_IF) in /home/iphatehran/public_html/wp-content/themes/Wooclass/sidebar.php on line 31
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.