1

اجازه نمی دهم، همکار داروسازم تحقیر شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آیفا، دکتر سعید نمکی، در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران و رونمایی از سند جامع خدمات سلامت در داروخانه های ایران، اظهار کرد: داروسازان کشور در سالهای بعداز پیروزی انقلاب اسلامی، حماسه های زیادی آفریدند و چنانچه بخواهیم دستاوردهای عظیم عرصه نظام سلامت را در این سالها مورد توجه قرار داده و برای هرکدام از دست اندرکاران نظام سلامت سهمی قائل شویم، علیرغم اندیشه پزشک محور جامعه که الحق همکاران طبیب ما نیز خدمات بسیار ارزنده ای ارائه داده اند، اما اگر داروسازان نبودند، یقینا نظام سلامت تعطیل می ‌شد.

وزیر بهداشت افزود: با رفتن شرکت‌های چند ملیتی از کشور که در اوج فعالیت شان در ایران، فقط 25 درصد از داروهای موردنیاز کشور، در داخل تولید می شد، با حضور داروسازان، ایجاد طرح ژنریک و توسعه بخش های (R&D) کارخانه های داروسازی و صنعت داخل و همچنین، استقرار عزیزان دلسوزی در داروخانه های مملکت، اتفاق عظیمی رخ داد و آن، بی نیازی از واردات دارو و گامی به سوی خودکفایی در حوزه تامین دارو بود. در شرایط سخت هشت سال دفاع مقدس و همچنین در روزهای تحریم های ظالمانه توسط دولت آمریکا که حرکتی نابخردانه علیه بشریت محسوب می شود، پایداری مردان و زنان داروساز کشور ما را به نقطه ای از افتخار رسانده که کشورهای جهان در حیرت هستند.

دکتر نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با درود به ارواح طیبه شهدای داروساز در دوران هشت سال دفاع مقدس و همچنین طلب مغفرت برای از دست رفتگان در یادمانده عرصه داروسازی که همچنان مانند خورشید در آسمان داروسازی کشور می درخشند، بیان کرد: باعث افتخار است که رییس جمهور محترم برای مسند وزارت بهداشت، در میان تمام گزینه‌ ها به یکی از همکاران شما اعتماد کرد و شاید معتقدند که اوست که می تواند در این گرداب و دریای طوفان زده، در اوج گرفتاری های ناشی از تحریم و در مشکلاتی که به دلیل عدم توجه ویژه به ابعاد اقتصادی طرح تحول سلامت که ممکن است سنگلاخ های ناپیمودنی را در مسیر راه ایجا کند، کمک کرده و برای حل تحریم و مشکلات موجود و همچنین، نهایی شدن طرح‌ هایی مانند طرح تحول سلامت، اقدامات موثری انجام دهد. این موضوع از سویی باعث دلگرمی جامعه داروسازی است، اما در عین حال، روزگار خطیری نیز آغاز شده که اگر بنده نتوانم این سنگلاخ پردغدغه را به درستی بپیمایم، پرونده بر مسند نشستن یکی از همکاران شما برای همیشه بسته خواهد شد.

امروزه، اقتصاد دارو آشفته ‌ترین بخش از اقتصاد سلامت است

وزیر بهداشت ادامه داد: هرگز در طول دوره کاری خود تقاضای کار خصوصی نکرده ام، اما به شدت مدافع بخش خصوصی هستم. چراکه معتقدم عبور کشور از بحران، نیازمند واگذاری امور کشور به بخش خصوصی و حمایت بی دریغ از بخش خصوصی است. بنابراین، درخواست بنده این است که مسائل را صادقانه حل کنید. امروزه، اقتصاد دارو آشفته ‌ترین بخش از اقتصاد سلامت است. با مشکلات داروسازان و این صنعت آشنا هستم و می‌ دانم در سال‌های اخیر این صنعت به دلیل واروات بی ‌رویه لگدمال شد، اگر اکنون در صنعت داروسازی نفس می ‌کشیم، به دلیل رشادت‌ ها و مقاومت های داروسازان است.

دکتر نمکی گفت: امروز، صنعت داروسازی در زمینه عرضه، تولید و توزیع دچار مشکل و گرفتاری است و تنها بخشی که سود اقتصادی از حوزه دارو برده، بخش واردات است. از همکاران تقاضا دارم در شورای مشورتی حضور پیدا کنند ‌و مشکلات خود را با ما در میان بگذارند. تردیدی نیست که اگر بخش دارو را مدیریت نکنیم، در آینده خسران زیادی را باید متحمل شویم. وقتی به اعداد و ارقام توجه می کنیم و می بینم که ۱.۳ دهم میلیارد دلار در سال ۹۷ برای سه درصد داروی وارداتی صرف شد و ۵۵۰ میلیون دلار برای تولید داخل صرف شده است و زمانی که می بیینم 67 درصد از مواد اولیه نیاز صنعت داخل را با 130 میلیون دلار تولید می کنیم، به عنوان فردی که در سازمان برنامه و بودجه تجربه امور اقتصادی را دارم، متوجه خواهیم شد که به کدام سمت در حرکت هستیم. چنانچه روزی این گردونه برگردد و صنعت داخل به طور کامل لگدمال واردات شود، بیش از 40 میلیارد دلار برای مصرف دارویی کشور نیازمند ارز هستیم. نمی توان مملکت را اینگونه اداره کرد.

دکتر نمکی خطاب به جامعه داروسازی، ادامه داد: امروز در روز داروسازی آمده ام تا بایکدیگر هم قسم شویم و فصلی نو از داروسازی کشور را بگشاییم. نمی توان با راهکارهای گذشته داروسازی مملکت را اداره کرد. همواره اعتقاد به تغییر و تحول دارم و نباید در یک نقطه ایستاد و ذوب شد. به گفته حافظ؛ “در خلاف آمد عادت بطلب کام که من، کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم” یا به قول مولانا؛ ” هر کبوتر می‌پرد در مذهبی، وین کبوتر جانب بی‌جانبی،ما نه مرغان هوا نه خانگی، دانه ما دانه بی‌دانگی، زان فراخ آمد چنین روزی ما، که دریدن شد قبادوزی ما”.

وی افزود: بنابراین، باید ساختار را درهم ریخت و جسورانه در این عرصه پای نهاد. اگر وزیر شما نارنجک به خود می‌ بندد و زیر تانک فساد می‌ رود، به این دلیل است که دیوار کارخانه های داروسازی فرو نریزد و به داروسازان انگ مافیا بودن نزنند. امکان ندارد داروسازان کشور دچار فساد شوند یا داروی تقلبی به دست بیماران برسانند. امکان ندارد یک داروساز واقعی، مافیا باشد، مافیاها خارج از این حرفه هستند. امروز باید برای دور کردن دستان پلید فساد هم‌ قسم شویم تا مردم بدانند آنکه به مردم خیانت می‌ کند، داروساز نیست و داروسازان جان‌ فشانی می ‌کنند نه زرافشانی. مافیاها عده ‌ای وطن فروش، سودجو و ضد بشر هستند، داروساز در ناصرخسرو حضور پیدا نمی ‌کند و جز فداشدن و طواف دور بیمار، چیز دیگری بلد نیست.

وزیر بهداشت عنوان کرد: امروز، برای مبارزه با واردات هم قسم می شویم و از صنعت داخل حمایت می کنیم و در مقابل هجمه واردات می ایستیم. اجازه نمی دهم، همکار داروسازم تحقیر شود و یک سرمایه‌ گذار به خود اجازه دهد علم و دانش داروساز را به حقارت بکشد و اجازه ندهد داروساز حقایق را برای مردم سرزمینش افشا کند و با این سخن که داروی تولید داخل و خارج تفاوتی مانند تفاوت بنز و پراید دارد، به تحقیر خود ادامه دهد.

دکتر نمکی بیان کرد: پزشکان نباید به صاحبان داروخانه ها زمانی که نظر علمی خود را اعمال می کنند، بی احترامی کنند. اگر اقتصاد داروخانه ها پویا شود، اگر داروساز نقش عالمانه و حکیمانه خود را ایفا کرده و چنانچه وزیر بهداشت از داروساز خود حمایت کند، هیچ همکاری در لباسی دیگر نخواهد توانست با داروساز حقیرانه برخورد کند. تلاش خواهم کرد که عزت و پاکیزگی داروسازان و اعتماد و اعتقاد جامعه به داروسازان به هیچ وجه مخدوش نشود.

وزیر بهداشت بیان کرد: برای مدیریت سازمان غذا و دارو که یکی از موانع و ترمزهای داروسازان محسوب می شد، همکاری پاکدست را انتخاب کردم چراکه به پاکیزگی، شرافت و انسانیت دکتر شانه ساز اعتقاد دارم و از ایشان درخواست کردم، که کمک کند گره ها از پای داروسازان باز شده و از داروفروشی نجات یابند و شفافیت را سرلوحه کار خود را قرار دهند.

دکتر نمکی در پایان تاکید کرد: روزگار جدیدی در عرصه داروسازی رقم خواهیم زد و باید کینه‌ ها و بغض را کنار بگذاریم. باید متحد شویم تا کینه‌های گذشته از بین برود و من اجازه نمی ‌دهم این اختلال پا برجا بماند.

انتهای پیام/ن