Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
به مناسبت "روز داروساز"

نبود پروتکل درمانی مشخص یکی از دلایل کمبود دارو

تاریخ ارسال نوشته: 5 سپتامبر 2021

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران؛ با بیان اینکه در ایام کرونا جامعه داروسازی در کنار همه گروه‌های پزشکی با وجود مشکلات بسیار خدمات زیادی را به مردم ارائه کردند، گفت:در این ایام با کمبود جدی مواجه نشدیم، اگر چه در دو ماه اخیر کمبود سرم در اثر افزایش مصرف رمدسیویر به وجود آمد.

image_pdfimage_print

دکتر آرش محبوبی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران در نشست روز داروساز اظهار داشت: در حال حاضر کمبود سرم به نقص بزرگِ نبودِ پروتکل‌های درمانی مشخص برای درمان کرونا باز می‌گردد. در هجده ماه اخیر به صورت مداوم این پروتکل‌ها در دست تغییر بود و موجب شد تا برنامه‌ریزی مشخصی برای دارو وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: این عدم برنامه‌ریزی مشکلاتی مانند ۸ برابر شدن مصرف رمدسیویر و به تبع آن سرم انجامید.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران، بیان داشت: عدم اطمینان‌ نسبت به بخش خصوصی به ویژه داروخانه‌ها موجب شد تا دسترسی مردم به برخی اقلام دارویی مورد نیاز کم شود؛  البته پس از بازدید رئیس‌جمهور از برخی داروخانه‌ها و دستور ایشان برای افزایش داروخانه‌های منتخب برای توزیع داروهای خاص، دسترسی مردم نیز افزایش پیدا کرد.

دکتر محبوبی با اشاره به اینکه ‌قانون جدید تاسیس داروخانه‌ها مانع فعالیت مناسب داروسازان می‌شود،اظهار داشت: علاوه بر آن؛ می تواند در بلندمدت سلامت جامعه را نیز مورد هدف قرار داده و دسترسی مردم به دارو را کاهش می‌دهد، همچنین پدیده مهاجرت داروسازان و انتقال داروخانه‌ها از مناطق کم برخوردار به مناطق پر برخوردار را افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: القای مصرف رمدسیویر برای درمان کرونا موجب کاهش دسترسی مردم به سرم شده است، این قانون جدید با توجه به تجمع داروخانه‌ها در کنار یکدیگر و همچنین انتقال داروخانه‌ها از جاهای کم برخوردار به جاهای برخوردار موجب رقابت ناسالم و القای مصرف دارو می‌شود؛ که این موضوع سلامت افراد جامعه را به خطر کنند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با اشاره به موضوع قاچاق دارو، اظهار داشت: متاسفانه فضای مجازی این امکان را برای شبکه قاچاق فراهم کرده است. عرضه اینترنتی دارو ممنوعیت قانونی دارد؛ اما عملا امکان کنترل عرضه دارویی وجود ندارد، بسیاری از شرکت‌های بزرگ به صورت غیر قانونی وارد عرضه اینترنتی دارو شده‌اند.

هیچ نظری وجود ندارد


Parse error: syntax error, unexpected 'if' (T_IF) in /home/iphatehran/public_html/wp-content/themes/Wooclass/sidebar.php on line 31
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.