Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

نشست مجمع عمومی نمایندگان انجمن داروسازان برگزار شد

تاریخ ارسال نوشته: 19 ژوئن 2021

مجمع عمومی نمایندگان انجمن داروسازان ایران با حضور رییس سازمان غذا و دارو در تاریخ 26 خرداد ماه از ساعت 9 الی 18 در سالن هتل قلب برگزار شد.

image_pdfimage_print

به گزارش روابط عمومی انجمن داروسازان تهران، مجمع عمومی نمایندگان داروسازان ایران با موضوع بررسی به مباحث اخیر داروسازان و تأسیس آیین نامه جدید تأسیس داروخانه ها برگزار شد.

محمد رضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا ودارو در این نشست با اشاره به آخرین نشست خود با نمایندگان داروسازان اظهار کرد: روال همیشگی در تدوین آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها پیگیری شد، در آخرین جلسه معاونت‌های غذا و دارو با انجمن‌های داروسازان ایران و تهران به یک جمع‌بندی رسیدیم و همین جمع‌بندی را با اندکی تغییرات کوچک به وزارت بهداشت ارسال کردیم.

وی ادامه داد: پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید یکی از اعتراضاتی که به ما شد این بود که چرا آیین‌نامه‌ای که در جلسه مذکور تدوین شده بود ابلاغ نشد و دچار تغییر ساختاری شده بود، همانطور که گفتم این آیین‌نامه با تغییرات اندکی به وزارت بهداشت ارسال شد، اما طبق روال هر وزارت‌خانه‌ای، آیین‌نامه را به معاونت حقوقی این وزارت خانه ارجاع دادند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: تیم حقوقی وزارت‌خانه آیین‌نامه را پاسخگوی  ایرادات دیوان عدالت اداری، مراجع قضایی، شورای رقابت، هیئت مقررات زدایی و نمایندگان مجلس ندانست و این استدلال را مطرح کردند که این آیین‌نامه چه بسا موجب تصمیات تند و ساختار شکنی در داروسازی شود، سازمان غذا دارو طی ۵ جلسه از آیین‌نامه دفاع کرد اما به نتیجه نرسید و نهایتا با استدلال‌های ظریف حقوقی آیین‌نامه تغییر پیدا کرد.

دکتر شانه ساز اظهار داشت:  این آیین‌نامه یک مبنای فکری و ايدئولوژيک دارد که هدف اولیه آن خدمت رسانی به مردم و به ویژه بیماران است. ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وظیفه داریم خدمت رسانی به مردم را به عنوان اولین هدف در نظر بگیریم و در آیین‌نامه این نوشته شود.

وی تصریح کرد: حفظ حیثیت و شأن داروساز به عنوان متخصص در علوم پزشکی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سومین اصل هم استفاده از پتانسیل‌ها است؛ دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود از یک سد محکم می‌گذرد و برای او از سوی دولت هزینه می‌شود و باید استعدادهای اینها به عرصه ظهور برسد و از پتانسیل‌های آنها استفاده شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره اعتراضات داروسازان به آیین نامه جدید بیان داشت:  شکایت‌های مختلفی علیه سازمان غذا و دارو برای تغییر آیین‌نامه قبلی در دیوان عدالت اداری ثبت می‌شد، باید بگویم خاک‌ریزهای دفاعی داروسازها یکی پس از دیگری از جانب افرادی که انتظارش را نداشتیم فرو می‌ریزد.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از افراد در حال ورود به چهارچوب‌های داروسازی هستند، یادآور شد: افراد غیر متخصص در حال ورود به صنف داروسازی هستند، این یعنی توهین و شکستن حریم‌ها که به دلیل این دخالت‌ها آزرده خاطر هستیم.  باوجود این دخالت‌ها متأسفانه برخی از توانمندی‌های خود را از یاد برده‌ایم، یک عده‌ داروساز بر علیه ما طومار پر کردند که چرا به مردم دروغ می‌گویید و ادعا می‌کنید که واکسن می‌سازیم؟

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروز برخی می‌خواهند جایگاه داروسازها را فتح کنند، گفت: در آیین‌نامه جدید سعی شده از حقوق داروسازان، حمایت شود. تا کی می‌خواهیم داروساز‌های فارغ التحصیل از دانشگاه را پشت سد تأسیس داروخانه نگه داریم و چرا باید ٩٠ درصد موقعیت شغلی داروسازها در داروخانه‌ها باشد؟

وی در ادامه با اشاره به اعتراض درمانگران مواد مخدر گفت: بسیاری می‌خواهند جایگاه‌های مرتبط با داروسازی را از داروسازان بگیرند، یک روز داروهای مخدر و روز دیگر داروهای آنکولوژی. وقت آن است که داروسازان به خود آیند و سخن و راه خود را برای رسیدن به نتیجه تغییر دهند. اگر میخواهیم توزیع اقلام انکولوژی و ترک اعتیاد به داروخانه بیاید و از محل خدمات، اقتصاد داروخانه بچرخد، باید بستر فیزیکی و محیطی را برای داروخانه آماده کنیم لذا بستر شراکت را برای داروسازها جهت تأسیس داروخانه فراهم کردیم.

در ادامه دکتر محمد منفرد عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران افزود: در ادا ۱۸ماه از آیین نامه بی خبر بودیم وغافل از آن بودیم که این آیین نامه در خمره تخمیر قرار گرفته و دچار فعل و انفعالات شیمیایی شده است .

وی با بیان اینکه آیین نامه حمایت قاطع از نظام سرمایه داری است، گفت: نظامی که ۴۳ سال قبل ملت ایران برعلیه آن انقلاب کردند . در این آیین نامه بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۸ جهت صدور پروانه تاسیس تنها نیاز به ۸۰ درصد امتیاز آن شهر می باشد و در آیین نامه قبل ۹۰% بوده است  که برای تهران ۲۱۶۰ و برای سایر کلانشهرها ۲۰۸۰ امتیاز می شود و این بدان معناست که یک فارغ التحصیل داروسازی می تواند یک روز پس از دریافت مدرک دکترا با داشتن سرمایه و یا حمایت یک سرمایه دار اقدام به تاسیس داروخانه نماید.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران متاسفانه فاصله داروخانه ها به طور کامل در آیین نامه حذف شده است، تصریح کرد: هر فردی می تواند تنها به دلیل برخورداری از شرایط مالی خوب و بر اساس جدول ۴ به امتیاز ۱۸۰۰ دست پیدا کند و حتی ۱۰۰ امتیاز هم اضافه خواهد داشت و در نتیجه دیوار به دیوار داروخانه هایی که ۴۰ یا ۵۰ سال خون دل خورده اند تا توانسته اند داروخانه خود را صاحب اسم و رسمی کنند داروخانه خود را بنا کنند.

وی بیان داشت: اگر سازمان غذا و دارو می خواست در جهت رای دیوان فاصله داروخانه ها را حذف کند باید به این حداقل مسافت خود احترام می گذاشت و به کسانی را که از این حداقل مسافت تخطی می کردند امتیاز منفی می داد و همچنین جهت جلوگیری از تراکم داروخانه ها و گسترش خدمات آنها، به کسانی که فاصله بیشتر را انتخاب می کردند امتیاز داده می شد .

در ادامه دکتر حمید خیری، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران ، با خطاب قرار دادن محمدرضا شانه ساز گفت: مراقب باشید که با آیین نامه جدید، کاری نکنید که داروسازان را از چاله بیرون آورده و به چاه بیاندازید.

دکتر خیری ادامه داد: در این سال های اخیر شاهد بی انصافی های بزرگی در حق داروسازان هستیم و ضروری است که این موضوع به عنوان دغدغه جامعه داروسازی ریشه یابی شود. چرا که به نظر می رسد این ها اتفاقات اصلا عادی و طبیعی نیستند و به نظر اهداف پنهانی پشت آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه معضلات جامعه داروسازی باید ریشه یابی شود، اظهار داشت: قطعا دست های پنهان و داستان های پنهان قابل شناسایی خواهند بود والا به جای اینکه علت ها را پیدا کنیم، فقط معلول ها را خواهیم یافت.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران،آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها را بدون هیچ شکی، فساد آفرین دانست و اظهار داشت: آیین نامه جدید منجر به از دست رفتن بسیاری از دستاوردهای نظام دارویی کشور می شود. البته این به  معنای آن نیست که آیین نامه قبلی عاری از خطا بوده ولی موضوع این است که باید مراقب باشیم که از چاله بیرون نیاییم و  در چاه بیافتیم.

 

1111
222

هیچ نظری وجود ندارد


Parse error: syntax error, unexpected 'if' (T_IF) in /home/iphatehran/public_html/wp-content/themes/Wooclass/sidebar.php on line 31
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.