1

داروسازان بی مزد و منت خدمت ارائه می کنند/شرایط باید برای داروسازان در ارائه سلامت خدمت فراهم شود

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری آیفا تهران، دکتر سید حمید خویی دبیر انجمن علمی داروسازان ایران در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش سالیانه داروسازان گفت: داروسازان امروز انتظارات فراوانی دارند. پیش از این با وزرای پیشین بهداشت درددل‌هایی داشتیم، اما هیچ وقت این قدر راحت صحبت نمی‌کردیم. سال‌های اخیر جفاهای زیادی بر داروسازان کشور وارد شده است. کمتر کسی در این روزها و ماه‌ها در این رابطه صحبت کرده که کار داروسازان کشور در یک سال اخیر عنوانی جز جهاد یا ایثارگری ندارد.

وی با بیان اینکه امروز شرایط عرضه دارو در کشور ما عالی است گفت: بخشی از این عالی بودن شرایط به خاطر جهاد داروسازانی است که جفا دیدند و وفا کردند و بی مزد و منت خدمت ارائه دادند، اما نه تنها خدمت آنها دیده نشد، بلکه پی در پی مورد ظلم واقع شدند.

دکترخویی ادامه داد: یک بار تجربه جهاد داروسازان ایرانی را در سال‌های نخست دفاع مقدس داشتیم. وقتی بلافاصله بعد از انقلاب، کشورهای چند ملیتی کشور را ترک کردند و تا به خودمان بیاییم، جنگ شروع شد. در آن شرایط کشور جنگ زده تحریم شده با نیازهای عظیم دارویی و پشتوانه خالی بودیم، اما داروسازان توانستند بیشتر از ۹۰ درصد نیازهای دارویی را در شرایط جنگ و تحریم تامین کنند و این چیزی جز جهاد عظیم نیست.

دبیر هجدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران بیان کرد: این روزها همکاران داروساز ما همان کار جهادی در دوران دفاع مقدس را انجام می‌دهند. شرایط عرضه دارو هیچ تغییری نسبت به سال‌های قبل نکرده است. داروسازان همه فشارها را تحمل کردند، اما انصاف نبود که سیاست گذاران گذشته این طور به داروسازان جفا می‌کردند.

دکترخویی ادامه داد: کدام اقدام یا سیاستی در راستای کیفیت داروی ایرانی انجام شده که بعد بگویند چرا کیفیت بالا نرفته است. هزینه‌ها سرسام آور بالا رفته و درآمدها پایین آمده است. چه کسی باید هزینه را پرداخت کند؟ چه گامی دولت برای ارتقای کیفیت دارو برداشته است؟ صنعت داروسازی ایران این ظرفیت را دارد که با شرکت‌های جهانی رقابت کند، اما حمایت نشده است. دست واردات در سال‌های گذشته باز و دست صنعت بسته شد.

وی به یکی دیگر از گلایه‌های داروسازان اشاره کرد و گفت: چرا فضایی برای داروخانه‌ها درست شده که برای زنده ماندن چاره‌ای جز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی ندارند؟ داروخانه‌ها مجبورند برای چرخاندن اقتصاد داروخانه، کاری انجام دهند که دوست ندارند. چون برای هیچ داروخانه‌ای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی افتخار نیست. مالیات‌هایی که افزایش پیدا می‌کند و دارویی که حاشیه سود ۵ درصد دارد و مامور مالیات علی الراس می‌کند و همه را ۱۵ درصد حساب می‌کند. چه چیزی در این کشور به جز دارو، حاشیه سود ۵ درصد دارد و تازه چند ماه بعد بیمه‌ها پول را بپردازند.

دکتر خویی گفت: باید از دارو فروشی به سمت خدمت فروشی حرکت کنیم و این حرف کاملا منطقی است، ما این موضوع به بستر فرهنگی و اجتماعی احتیاج دارد. اگر همکار داروساز به روند نسخه نویسی پزشک اعتراض کند، عذر او از داروخانه خواسته می‌شود و کسی از او حمایت نمی‌کند. چه کسی از داروسازان جوان حمایت می‌کند اگر به نسخه پزشک اعتراض کنند؟

وی ادامه داد: شرایطی باید برای داروسازان فراهم شود تا ذهن داروسازان از دغدغه چرخاندن اقتصاد داروخانه خارج شود تا خدمت ارائه کنند. از طرف همه داروسازان اعلام آمادگی می‌کنیم که این مطالبه ما است که شرایط طوری فراهم شود تا بتوانیم مانند همه تیم سلامت خدمت ارائه و تعرفه آن را دریافت کنیم.

انتهای پیام/ن